ΣΑΝ ΝΤΙΕΓΚΟ. Θλίψη έχει σκορπίσει η είδηση ότι έφυγε ο Σπύρος (Στιβ) Πισσάνος, ο ομογενής πιλότος που από τον Κολωνό Αττικής έφθασε να …..

να γίνει ήρωας, να διακριθεί κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τόσο με την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, όσο και με την βρετανική, να γράφονται άρθρα στην εφημερίδα γι’ αυτόν, ενώ στη συνέχεια έγινε δοκιμαστής-πιλότος των πρώτων αεριωθουμένων αεροπλάνων.

0F2CDD8B-5D80-49FA-9013-6432CFA474E4_w400

maxresdefault

pissanos3-231x300

FB-og-flying-greek

Ο Σπύρος Πισσάνος, έφυγε πλήρης ημερών στα 97 του χρόνια, στις 6 Ιουνίου στο σπίτι του στο Σαν Ντιέγκο της πολιτείας της Καλιφόρνια. Ο Σπύρος Πισσάνος γεννήθηκε στον Κολωνό Αττικής, στις 10 Νοεμβρίου 1919.


Οι γονείς του ήταν ο Νίκος από την Σπάρτη, μηχανοδηγός των ΗΣΑΠ, και η Αθηνά Πισσάνου, από την Κεφαλονιά. Παθιασμένος από την θέα κάποιων αεροπλάνων της νεοσύστατης τότε ΕΒΑ που έκαναν χαμηλές πτήσεις, συνήθιζε μικρός να παίρνει το τρένο για την Κηφισιά κι από εκεί με τα πόδια να πηγαίνει στο Τατόι για να βλέπει τα αεροπλάνα από κοντά.

Το 1938 πήγε στη Νέα Υόρκη, όπου έκανε διάφορες δουλειές και με τις οικονομίες γράφτηκε σε μια σχολή πιλότων στο Μπρούκλιν. Αρχές του 1942 εντάχθηκε εθελοντικά σε ομάδες αγγλόφωνων πιλότων που θα πολεμούσαν για την Αγγλική RAF. Εκεί έγινε Ανθυποσμηναγός, στo 71ο Σμήνος των «American Eagles».


Στιγμιότυπο-2016-06-10-17.34.20-620x280

Οι «American Eagles» στις 24 Οκτωβρίου 1942 συγχωνεύτηκαν με την 4η Μοίρα Δίωξης (4th Fighter Group) της USAAF, που είχε την έδρα της στο Ντέμπντεν, κοντά στο Στάνστεντ. Ο Πισσάνος ήταν ο μόνος μη Αμερικανός σε αυτήν την ομάδα, οπότε του προτάθηκε μια άμεση αλλαγή εθνικότητας, που ακολούθησε και μια μετονομασία σε Steven.

Στο εξής θα ήταν ο Υποσμηναγός Steven Pissanos, του Σμήνους 334 της 4th FG, αλλά σύντομα, όταν σημείωσε τις πρώτες του καταρρίψεις σε ένα P-47C (Miss Plainfield) οι τοπικές εφημερίδες της γειτονιάς του στο Plainfield της Νέας Ιερσέης τον αναφέρουν σαν τον «Ιπτάμενο Ελληνα» («The Flying Greek»).

Ο Πισσάνος συμμετείχε σε πολλών ειδών επιχειρήσεις μεταξύ των κατεχομένων εδαφών της Γαλλίας, Βελγίου, Ολλανδίας και Γερμανίας.Στις 29 Ιανουαρίου 1944, τα καταδιωκτικά της 4th FG συνόδευσαν 803 βομβαρδιστικά της 8ης Αεροπορικής Δύναμης σε μια επίθεση εναντίον της Φρανκφούρτης.

Ο Σπύρος Πισσάνος πέτυχε μια διπλή νίκη πάνω από το Ααχεν, εναντίον 2 γερμανικών καταδιωκτικών Me-109F της Μοίρας Δίωξης JG 2. Στις αρχές του 1943 η Μοίρα του παρέλαβε τα νέα καταδιωκτικά P-51B Mustang, μεγάλης ακτίνας δράσης, και ο Πισσάνος στις 3 Μαρτίου 1943, βρέθηκε πάνω από το Βερολίνο, συμμετέχοντας με τον νέο τύπου αεροπλάνου, αλλά τα ίδια διακριτικά στην υποστήριξη του πρώτου βομβαρδισμού της USAF στην γερμανική πρωτεύουσα, που τελικά ματαιώθηκε λόγω κακοκαιρίας.

segner1 008

640x340_theflyinggreek

Είχε ήδη 8 καταρρίψεις, όταν στις 5 Μαρτίου 1944 η Μοίρα του συνόδευσε βομβαρδιστικά εναντίον στόχων στην Ν. Γαλλία. Κατάφερε να καταρρίψει δυο ακόμα Me-109F αλλά στην επιστροφή η μηχανή του σταμάτησε, με αποτέλεσμα να προσγειώσει ανώμαλα το αεροπλάνο του στα περίχωρα της Χάβρης.

Κρύφτηκε με τη βοήθεια των Γάλλων Μακί, εντάχτηκε στις δυνάμεις τους και πολέμησε μαζί τους για έξι μήνες, ενώ ταυτόχρονα εκτελούσε χρέη πράκτορα πληροφοριών για την OSS με σκοπό τον εντοπισμό στόχων για την αεροπορία. Μετά τις μάχες του Παρισιού επέστρεψε στον Αμερικανικό Στρατό, αλλά τότε πληροφορήθηκε ότι λόγω της συνεργασίας του με την Αντίσταση δεν θα του επιτρεπόταν πλέον να πετάξει, από φόβο μην αιχμαλωτιστεί και υποκύψει προδίδοντας τους συνεργάτες του.

pissanos-216x300

5FBA3EEC-9177-4C2A-BB98-03B89C47873F_w500

Ετσι προβιβάστηκε σε σμηναγό και στάλθηκε σαν δοκιμαστής αεροπλάνων στις ΗΠΑ ως το τέλος του πολέμου. Ο Πισσάνος ήταν ένας από τους 3 πρώτους πιλότους που δοκίμασαν το πρώτο αμερικανικό αεριωθούμενο F-80. Στη συνέχεια δοκίμασε να συνεχίσει την καριέρα του στην Πολιτική Αεροπορία και έγινε πιλότος τετρακινητήριων επιβατικών αεροπλάνων στην TWA, αλλά σύντομα του προσφέρθηκε προαγωγή και νέα θέση δοκιμαστή αεριωθουμένων στην USAF.

51aOrsO-BIL._SX346_BO1,204,203,200_

Πέταξε σχεδόν όλα τα μοντέλα των νέων καταδιωκτικών απ’ το F-84 ως και τα F-102, F-106 και F-4 Phantom αργότερα. Κατόπιν υπηρέτησε με τον βαθμό του αντισυνταγματάρχη σε διάφορες διοικήσεις και τα τελευταία 3 χρόνια της υπηρεσίας του βρέθηκε στην Ελλάδα με σκοπόνα βοηθήσει στην ένταξη των Phantom F-4E στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Συνταξιοδοτήθηκε το 1974, οπότε και επέστρεψε στις ΗΠΑ, στην οικία του στο Σαν Ντιέγκο.

Aπό το panhellenicpost.com