Για ταχύρρυθμη εκπαίδευση από τις 27 έως τις 29 Οκτωβρίου, θα βρίσκεται στο Πανεπιστήμιο Case Western Reserve του Κλίβελαντ των ΗΠΑ  ο Έλληνας ορυκτολόγος-πετρολόγος, Γιάννης Μπαζιώτης. Το ταξίδι εντάσσεται στο πλαίσιο της προετοιμασίας του για την επερχόμενη αποστολή του στην Ανταρκτική προς αναζήτηση μετεωριτών, η οποία θα πραγματοποιηθεί από τον Νοέμβριο του 2017 έως τον Ιανουάριο του 2018.

Ο επίκουρος καθηγητής στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο οποίος είχε επιλεχθεί προ μηνών ανάμεσα σε περισσότερους από 200 υποψήφιους, θα συμμετάσχει στην οργανωμένη οκταμελή αποστολή της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) για τον εντοπισμό μετεωριτών. Μαζί με τα υπόλοιπα επτά μέλη από άλλες χώρες, ο Έλληνας γεωλόγος θα αποτελέσει την 41η αποστολή Antarctic Search for Meteorites (ANSMET), την οποία η NASA έχει καθιερώσει από το 1976. Οι αποστολές αυτές, που χρηματοδοτεί η NASA από κοινού με το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών της Αμερικής, έχουν ανακαλύψει έως τώρα περίπου 22.000 μετεωρίτες, σε ένα σύνολο 56.000 που έχουν βρεθεί σε όλη τη Γη.

Είναι η πρώτη φορά που μια προκαταρκτική τριήμερη εκπαίδευση (Bootcamp) θα προηγηθεί της αποστολής. Όπως ανέφερε ο κ. Μπαζιώτης στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, «είναι η πρώτη φορά που θα προηγηθεί το στάδιο της εκπαίδευσης, κάτι που είναι υποχρεωτικό τόσο για τους “νέους”, οι οποίοι είμαστε οι τρεις από τους οκτώ, όσο και για τους υπόλοιπους βετεράνους της αποστολής».

Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης θα υπάρξει εκτενής παρουσίαση του εξοπλισμού και του ρουχισμού που θα χρησιμοποιηθεί στην Ανταρκτική, του τρόπου επικοινωνίας μεταξύ των μελών στην ύπαιθρο, των τεχνικών εξερεύνησης μετεωριτών κ.α. Όπως λέει ο κ. Μπαζιώτης, «η αναζήτηση μετεωριτών θα γίνει είτε πεζοπόρα είτε με χρήση χιονο-οχημάτων. Η σάρωση των περιοχών μελέτης θα γίνεται σε οριζόντιες γραμμές, όπου το κάθε μέλος θα απέχει περίπου 50 μέτρα σε οριζόντια απόσταση από τον διπλανό του».

Στο πλαίσιο αυτό, στις ΗΠΑ, η ομάδα των οκτώ επιστημόνων θα πραγματοποιήσει πεζοπορία στην ύπαιθρο, ώστε αφενός να συσφιγχθούν ακόμα περισσότερο οι σχέσεις μεταξύ των μελών και αφετέρου να αφομοιώσουν κάποιες από τις τεχνικές εξερεύνησης των μετεωριτών. Ακόμα, ο Μπαζιώτης και οι άλλοι δύο «νέοι» της αποστολής θα εκπαιδευτούν στο στήσιμο των σκηνών τύπου «Σκοτ», ενώ θα περάσουν και δύο βράδια εντός αυτών.

Επιπρόσθετα, φέτος για πρώτη φορά εισήχθη ένα νέος θεσμός από τον επιστημονικό υπεύθυνο Ραλφ Χάρβεϊ, καθώς θα υπάρξει το πρώτο «μίνι-συμπόσιο», που θα περιλαμβάνει παρουσιάσεις των ερευνητικών αποτελεσμάτων τριών εκ των μελών της Αποστολής. Ο κ. Μπαζιώτης θα δώσει ομιλία με τίτλο «New discoveries in Chateau-Renard L6 Ordinary Chondrite». Ο Γ. Μπαζιώτης είναι ο πρώτος Έλληνας που θα συμμετάσχει σε τέτοια αποστολή και, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, όχι μόνο ελπίζει να ανακαλύψει κάποιον μετεωρίτη, αλλά επίσης να προβάλει όσο καλύτερα μπορεί την Ελλάδα μέσα από τη συμμετοχή του στην Αποστολή. Είναι, μάλιστα, ο ένας από τους δύο μόνο επιστήμονες στη χώρα μας που ασχολείται συστηματικά με την επιστήμη των μετεωριτών.

Όραμά του είναι να προωθηθεί η επιστημονική έρευνα για τους μετεωρίτες στην Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο, φιλοδοξεί να φέρει για πρώτη φορά στη χώρα μας έναν από αυτούς, τον διάσημο μετεωρίτη SERES που βρίσκεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Βιέννης, προκειμένου να εκτεθεί το 2018 δημοσίως για λίγες μέρες. Οραματίζεται επίσης τη δημιουργία μιας Πλανητικής Εταιρείας (Planetary Society) στη χώρα μας.

Ο Γιάννης Μπαζιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980, αποφοίτησε από το Τμήμα Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το 2002, πήρε το διδακτορικό του από τη Σχολή Μηχανικών Μεταλλείων και Μεταλλουργών του ΕΜΠ το 2008 και από το 2014 διδάσκει στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Όλα τα νέα του καθηγητή Γιάννη Μπαζιώτη κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ανταρκτική θα προβάλλονται μέσω της σελίδας του στο Facebook.