Τι λέει η εγκύκλιος που εξέδωσε η διοίκηση του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών

Οδηγό με όλες τις αλλαγές που έγιναν στη ρύθμιση των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία σε έως 120 δόσεις περιλαμβάνει εγκύκλιος που εξέδωσε η διοίκηση του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (KEAO).

Η κυριότερη από αυτές είναι ότι στο εξής θα μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση όλες οι οφειλές προς τον ΕΦΚΑ που βεβαιώθηκαν έως τον χρόνο υποβολής της αίτησης και γεννήθηκαν ή ανάγονται σε χρόνο έως την 31η Δεκεμβρίου 2017, με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης. Έτσι, η ρύθμιση εντάσσει και τις οφειλές του 2017. Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση λειτουργίας της η ρύθμιση επέτρεπε να ενταχθούν μόνο οι οφειλές που είχαν δημιουργηθεί έως τις 31-12-2016.


Οι υπόλοιπες αλλαγές που ενσωματώνονται στην καινούργια νομοθεσία είναι οι εξής:

  • Το χρονικό διάστημα αυτοδίκαιης αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης επιμηκύνεται από 70 σε 90 ημέρες. Η παρούσα τροποποίηση έχει άμεση εφαρμογή και σε υποθέσεις που είναι εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του νόμου.
  • Το ΚΕΑΟ δεν συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις εφόσον συμμετέχουν σε αυτές ιδιώτες πιστωτές (πιστωτικά ιδρύματα, προμηθευτές κ.λπ.). Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή στην περίπτωση που συμμετέχουν μόνο το Δημόσιο και το ΚΕΑΟ, η υπηρεσία συμμετέχει κανονικά στη διαπραγμάτευση.
  • Για τη διαμόρφωση του ύψους και του αριθμού των δόσεων, η καθαρή παρούσα αξία λαμβάνεται υπόψη στο σύνολο των υποχρεωτικών κανόνων και όχι μόνο ως προς την αξία ρευστοποίησης.
  • Στον κατάλογο των πιστωτών θα πρέπει πλέον να περιλαμβάνεται και η ημερομηνία, αναφορικά με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της κάθε οφειλής.
  • Προβλέπεται ρητώς η δυνατότητα των ομόρρυθμων εταίρων, ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης εταιρείας, να ζητήσουν τη ρύθμιση και του συνόλου των δικών τους οφειλών μέσω του εξωδικαστικού. Επομένως, δεν εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό οφειλές μετά τις 31-12-2017 ή οφειλές για επιστροφή κρατικών ενισχύσεων ή οφειλές άσχετες με την επιχειρηματική δραστηριότητα, για τις οποίες δεν κρίνεται αναγκαία η ρύθμιση για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του εταίρου.
  • Στην περίπτωση που δύο ή περισσότεροι πιστωτές έχουν ακριβώς ίσες απαιτήσεις με ποσοστό μικρότερο του 1,5% της συνολικής οφειλής έκαστος και αθροιζόμενες υπερβαίνουν το 15% του συνολικού χρέους ή το ποσό των 20 εκατ. ευρώ, τότε οι εν λόγω πιστωτές συμμετέχουν στη διαδικασία και δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
  • Εισάγεται δεύτερος γύρος συλλογής δικαιολογητικών από τον συντονιστή στην περίπτωση που μετά την εξέταση των προσκομισθέντων εγγράφων παραμένει αδικαιολόγητη απόκλιση που υπερβαίνει το 1/5 της συνολικής οφειλής προς ρύθμιση.
  • Προβλέπεται ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών δύναται να ρυθμίζονται λεπτομερειακά θέματα της διαδικασίας ελέγχου πληρότητας της αίτησης ή της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, καθώς και να τροποποιούνται οι προθεσμίες που προβλέπονται.
  • Προβλέπεται η έκδοση κοινής απόφασης των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με την οποία θα συσταθεί μητρώο εμπειρογνωμόνων, από το οποίο θα επιλέγονται οι εμπειρογνώμονες που προτείνονται από το Δημόσιο και τους ΦΚΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών.