Στα 110 εκατ. ευρώ το επιπλέον ποσό που δόθηκε σε κατασκευαστικές εταιρείες για σήραγγες της Εγνατίας.

Διαστάσεις χιονοστιβάδας λαμβάνει το καταγγελλόμενο σκάνδαλο με τα χρήματα που κατασπαταλήθηκαν για την κατασκευή τριών σηράγγων της Εγνατίας οδού τη δεκαετία του 2000. Μετά την έρευνα που παρήγγειλε ο εισαγγελέας διαφθοράς για τη μήνυση της εταιρείας που στρέφεται ουσιαστικά στους διοικούντες εκείνης της περιόδου, τα στοιχεία που αποκαλύπτονται εκτοξεύουν τη ζημία σε περίπου 110 εκατ. ευρώ που πλήρωσε η εταιρεία σε κατασκευαστές.

Η ιστορία με τους αρνητικούς καταλογισμούς αρχίζει να “μυρίζει” στο εσωτερικό των διοικούντων της Εγνατίας οδού Α.Ε. από το 2010 όταν αρχίζει εντός των υπηρεσιών η πρώτη προκαταρκτική έρευνα. Δύο χρόνια αργότερα έκθεση του υπηρεσιακού διευθυντή στην περιοχή των Γρεβενών αποκαλύπτει όλο το σκάνδαλο, σύμφωνα με το οποίο οι κατασκευαστικές εταιρείες προπληρώθηκαν χρήματα εκτός των προϋπολογισμένων έργων, με ανακεφαλαιοποιήσεις πινάκων που δικαιολογούσαν χρήση άλλων – ακριβότερων υλικών. Εγκυρες πληροφορίες της “Μ” αναφέρουν πως η έκθεση-φωτιά αναφέρεται σε ατασθαλίες που έγιναν, για να δοθούν επιπλέον χρήματα ύψους 110 εκατομμύρια ευρώ στις κατασκευαστικές εταιρείες τριών σηράγγων της Εγνατίας.


Συγκεκριμένα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως μεταξύ άλλων γίνεται εκτενής αναφορά σε μία σήραγγα στην περιοχή των Γρεβενών και ειδικότερα στο τμήμα της “Αρκούδας”, όπου καταγράφηκε ότι χρησιμοποιήθηκαν υλικά ακριβότερα απ’ αυτά που προϋπολογίστηκαν, χωρίς όμως ποτέ να χρησιμοποιηθούν. Επίσης σημειώνεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις βρέθηκαν υπερτιμολογήσεις αλλά και χρήση υλικών σε άλλες εργασίες που δεν σχετίζονταν με τα συγκεκριμένα έργα.

Η έρευνα στο εσωτερικό λαμβάνει μεγαλύτερες διαστάσεις με πρωτοβουλία του τότε προέδρου της εταιρείας Εγνατία οδός Α.Ε., αντιπροέδρου του δικηγορικού συλλόγου και γραμματέα της νομαρχιακής του ΠΑΣΟΚ Α’ Θεσσαλονίκης Χρήστου Βάρδα.


Παραμονές των περσινών εκλογών παραδίδει στους επιθεωρητές δημοσίων έργων όλη την έκθεση-κλειδί για το καταγγελλόμενο σκάνδαλο, όπως και όλους τους αρνητικούς πίνακες με τα κόστη των έργων που οδήγησαν στη μεγάλη ζημία της εταιρείας για τα συγκεκριμένα έργα.

Η μήνυση στον εισαγγελέα διαφθοράς κατατέθηκε με πρωτοβουλία της αμέσως προηγούμενης -από τη σημερινή- διοίκησης της Εγνατίας με πρόεδρο τον Δ. Ρούτο, τον περσινό Δεκέμβριο, ο οποίος παρέμεινε μέχρι και τον περασμένο Φεβρουάριο.

Τα δικαστήρια

Η μήνυση επικεντρώνεται στο ένα τμήμα του σκανδάλου που αφορά την κατασκευή της σήραγγας στην περιοχή των Γρεβενών, όπου η ζημία υπολογίζεται πως φτάνει τα 25 εκατομμύρια ευρώ. Όμως πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη η διοίκηση της εταιρείας εξετάζει να καταθέσει αντίστοιχες μηνύσεις και για τα άλλα δύο έργα, όπου οι υπερβάσεις έχουν ξεπεράσει τα 70 εκατομμύρια ευρώ.

Ο εισαγγελέας διαφθοράς Θεσσαλονίκης Αχιλλέας Ζήσης ζήτησε, ως προς τη μήνυση, να εξεταστεί εάν έχουν τελεστεί τα αδικήματα της απιστίας, της ψευδούς βεβαίωσης και της απάτης στο δικαστήριο. Ηδη η δικογραφία βρίσκεται στα χέρια των μελών της Οικονομικής Αστυνομίας, που θα εξετάσουν όλες τις πτυχές του σκανδάλου.

Εγκυρες πηγές ανέφεραν ότι η αμέσως προηγούμενη διοίκηση της εταιρείας κίνησε τάχιστα τις διαδικασίες υποβολής μήνυσης, επειδή εκκρεμούσε η προσφυγή της κατασκευαστικής εταιρείας -για τη σήραγγα των Γρεβενών- με την οποία διεκδικούσε το επιπλέον ποσό των 25 εκατομμυρίων ευρώ. Το παράδοξο είναι πως αυτά τα χρήματα, παρότι διεκδικούνται “τυπικά” στα δικαστήρια, έχουν καταβληθεί από την Εγνατία οδό στην εταιρεία, όπως είπαν στη “Μ” πηγές από την ίδια την εταιρεία. Από την πλευρά της Εγνατίας οδού Α.Ε. έλεγαν ότι η συγκεκριμένη απόφαση εξακολουθεί να εκκρεμεί στα διοικητικά δικαστήρια της Δυτικής Μακεδονίας, όμως αυτό που διερευνά ο εισαγγελέας ως προς τη δίκη είναι εάν μεθοδεύτηκε από την πλευρά των κατασκευαστών αλλά και της τότε διοίκησης της εταιρείας -που ενέκρινε αυτά τα ποσά τη δεκαετία του 2000- να ακολουθηθεί κοινή στάση απέναντι στη συγκεκριμένη δίκη, προκειμένου η απόφαση να είναι θετική για τα επιπλέον χρήματα.

Καταλυτική πάντως για την αποκάλυψη της υπόθεσης ήταν η απόφαση που είχε ληφθεί από τη διοίκηση της εταιρείας επί προεδρίας Βάρδα για ανάθεση της υπόθεσης σε εξωτερικό δικηγορικό γραφείο εκτός της νομικής υπηρεσίας της εταιρείας. Η έκθεση των δικηγόρων που ανέλαβαν τη μελέτη του σκανδάλου ήταν καταπέλτης για όσα συνέβησαν με τα δικόγραφα που κατατέθηκαν στο δικαστήριο ενόψει της διαδικασίας διεκδίκησης από την κατασκευάστρια εταιρεία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αφήνεται να εννοηθεί πως υπήρχε μεθόδευση η εταιρεία Εγνατία οδός να εμφανιστεί στη δίκη χωρίς να αντιδράσει στις διεκδικήσεις, και το θέμα να μην πάρει άλλες διαστάσεις.
Οι διοικήσεις άλλαζαν, το παρασκήνιο έμενε

Το σκάνδαλο-μαμούθ των 110 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί πρώτο θέμα συζήτησης εδώ και έξι χρόνια στους διαδρόμους των γραφείων και στα εργοτάξια της Εγνατίας οδού Α.Ε. Οι πρώτες ενδείξεις για μεγάλο φαγοπότι σε επιπλέον έργα του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας εμφανίστηκαν το 2010, για πληρωμές που είχαν γίνει τουλάχιστον δύο χρόνια νωρίτερα, με συνέπεια να ζημιώσουν το ταμείο και επομένως το δημόσιο κορβανά.

Κύκλοι που γνωρίζουν καλά όσα συνέβησαν όλα αυτά τα χρόνια έλεγαν με νόημα πως αρκετά ήταν τα μέλη διοικητικών συμβουλίων που πέρασαν από την εταιρεία να μη δώσουν συνέχεια στην έρευνα και μάλιστα τα δικαστήρια να κλείσουν γρήγορα.

Πάντως η σημερινή διοίκηση της Εγνατίας οδού Α.Ε. με ανακοίνωσή της χθες, αναφερόμενη σε δημοσιεύματα για το μεγάλο σκάνδαλο με τις σήραγγες, αναφέρει ότι δεν έχει καμία ανάμειξη με τη δρομολόγηση των δικαστικών ενεργειών, όπως η κατάθεση μήνυσης, και αναφέρει τις διοικήσεις που έκαναν τις σχετικές κινήσεις. Από την άλλη πάντως κάνει λόγο για σειρά λανθασμένων πληροφοριών δημοσιευμάτων, χωρίς όμως να παίρνει καμία θέση ούτε να κάνει σχετική αναφορά στα όσα συνέβησαν με τις επιπλέον κοστολογήσεις του έργου.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Μακεδονία» το Σάββατο 4 Ιουνίου 2016, του Κώστα Καντούρη

Από το makthes.gr