Το μικρό, ανοιχτό θέατρο στον οικισμό Κατούνια Ευβοίας (στη Λίμνη Ευβοίας) συνεχίζει ακάθεκτο τις εκδηλώσεις του.
Εφέτος, για έβδομη χρονιά, παρά τις εκτεταμένες από τη φωτιά καταστροφές στη γύρω περιοχή. Στάθηκε τυχερό, αφού μετά από σκληρή μάχη η φωτιά σταμάτησε ακριβώς πάνω από το θέατρο κι έτσι η φύση, στο σημείο αυτό, έμεινε ανέγγιχτη.
Μέσα στα πεύκα λοιπόν, σαν μια νησίδα πολιτισμού στη Βόρεια Εύβοια, ο υποβλητικός αυτός θεατρικός χώρος πάνω στα ερείπια του παλαιού μεταλλείου λευκόλιθου, ετοιμάζεται να ηχήσει σήμερα 2/9 και αύριο 3 /9, με πολυφωνικά τραγούδια του Μπραμς, και τις Σονάτες για σόλο βιολί του Μπάχ και του Σκαλκώτα, ερμηνευμένες από τον Γιώργο Δεμερζή, και άλλους καταξιωμένους Έλληνες και ξένους μουσικούς. Μια ιεροτελεστία της τέχνης για να ?ξορκίσει την οδυνηρή πραγματικότητα της πύρινης λαίλαπας των προηγούμενων εβδομάδων.
Ψυχή της διοργάνωσης αλλά και της υποδειγματικής αρχιτεκτονικής επέμβασης στο τοπίο, είναι ο αρχιτέκτονας- συνθέτης Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος, που για περισσότερο από μια εικοσαετία μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Αθήνας, εξωτερικού και Κατουνίων. ‘Αλλα τόσα χρόνια προσπάθειας τού χρειάστηκαν να δημιουργήσει το μικρό θέατρο «πέτρα-πέτρα, με τρόπο που να ενσωματώνεται αρμονικά στα γύρω κτίσματα και τη φύση, σαν να προϋπήρχε εδώ κι έναν αιώνα» παραδέχεται ο ίδιος.
Το βιομηχανικό μεταλλείο των αρχών του 20ου αιώνα, με τις υψικάμινους και τα βαγονέτα της Anglo-Greek Co. Ltd., εταιρείας Λευκολίθου, εγκαταλειμμένα στην τύχη τους και ερειπωμένα από καιρό, έγιναν για τον Αλέξανδρο Παναγιωτόπουλο, προσωπικό στοίχημα. Το όραμά του να συνδυάσει τις μεγάλες του αγάπες, την αρχιτεκτονική και τη μουσική πήρε σάρκα και οστά και μαζί με τη σύζυγό του, γλύπτρια και καθηγήτρια στο Ε.Μ.Π., Βάνα Ξένου, υποδέχονται κάθε χρόνο κατοίκους της Λίμνης Ευβοίας και των γύρω χωριών, αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας προσφέροντας τις εκδηλώσεις που διοργανώνουν με ελεύθερη είσοδο. «Το θέατρο και το μικρό κτίσμα που το συνοδεύει εντάχθηκε ανάμεσα σε δύο τοίχους αντιστήριξης, οι οποίοι αναδύονταν επιβλητικοί, σε ερειπιώδη μορφή, μέσα από σωρούς γκρεμισμάτων και από όπου ανασύρθηκαν και περισυλλέχθηκαν τα υλικά των τελικών διαμορφώσεων» αφηγείται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος, ετοιμάζοντας τις τελευταίες λεπτομέρειες για την αποψινή εναρκτήρια συναυλία που την αφιερώνει στη μνήμη της φίλης του Στέλλας Ντουφεξή, που χάθηκε πρόωρα πέρσι, σε ηλικία 47 ετών. Η σπουδαία μεσόφωνος της εποχής μας είχε φιλοξενηθεί επίσης με συναυλία της στα Κατούνια, το 2013.
Η κατεύθυνση των εκδηλώσεων που έχουν πραγματοποιηθεί έως τώρα είναι η μουσική. Υπάρχουν σκέψεις και για άλλες εκδηλώσεις στο πρόγραμμα; ρωτάμε τον Α.Παναγιωτόπουλο: « Στο Μικρό Θέατρο Κατουνίων έχει σκηνοθετήσει και παρουσιάσει ο Βασίλης Παπαβασιλείου, μια σκηνική δράση ”Του κόσμου και του απόκοσμου” βασισμένη σε κείμενα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που περιλάμβανε τη μετοχή του κοινού ως εκκλησιάσματος στη διαδρομή από το εκκλησάκι της Αγίας Σκέπης των Κατουνίων, μέχρι το αμφιθέατρο. Επίσης, κάθε χρόνο λειτουργεί στον περιβάλλοντα χώρο η ανοιχτή γλυπτοθήκη με έργα της Βάνας Ξένου, γίνονται εργαστήρια, προβολές, παρουσιάσεις μεταπτυχιακών τμημάτων Αρχιτεκτονικής του Ε.Μ.Π. Βασικό κριτήριο του προγράμματος που διαμορφώνω είναι η σχέση, άμεση ή έμμεση, Ελλάδας και Δύσης και σίγουρα, η διάθεση πνευματικότητας, σχεδόν μεταφυσικής» εξηγεί ο Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος. «Το ζητούμενο δεν είναι η διασκέδαση ή η ψυχαγωγία. Είναι η καλλιέργεια, η παιδεία, η πνευματική αναζήτηση. Και όπως έχει δείξει η εμπειρία, η ενέργεια του χώρου, υποβάλλει τους θεατές και τους καλλιτέχνες να δώσουν στις εκδηλώσεις τον καλύτερο τους εαυτό. Μας δίνει κουράγιο και συνεχίζουμε την προσπάθεια» σχολιάζει ο ίδιος.
Στο Μικρό Θέατρο Κατουνίων, ερμηνεύουν απόψε πολυφωνικά τραγούδια του Γιοχάνες Μπραμς οι μουσικοί Φανή Αντωνέλλου -σοπράνο, Λένια Ζαφειροπούλου -μετζοσοπράνο, Ρόμπερτ Μπάρτνεκ -τενόρος, Κρεσιμίρ Στράζανακ -μπασοβαρύτονος, Απόστολος Παληός και Andrej Hovrin -πιάνο. Αύριο 3/9 με μουσική για ασυνόδευτο (σόλο) βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και του Νίκου Σκαλκώτα, με τον Γιώργο Δεμερτζή στο βιολί.
Από το amna.gr