Το πόρισμα καταπιάνεται και με τα «καυτά» ζητήματα, όπως οι μαθητικές παρελάσεις, η πρωινή προσευχή και ο υποχρεωτικός εκκλησιασμός, που για πρώτη φορά πέφτουν επίσημα στο τραπέζι των συζητήσεων και έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στην Εκκλησία, κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και των ΑΝΕΛ και μαγάλη μερίδα της κοινής γνώμης.

Κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της πρωινής προσευχής, νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ με συντελεστή βαρύτητας και απεξαρτημένο από το λύκειο, τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο που θα οδηγεί σε ισχυρό απολυτήριο, μείωση διδακτέας ύλης και περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αντί βαθμών και εξετάσεων, είναι μερικές από τις πολλές αλλαγές στην Εκπαίδευση που περιλαμβάνονται στην εισήγηση της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, υπό την προεδρία του καθηγητή Αντώνη Λιάκου, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Στο πόρισμα της Επιτροπής δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον νέο τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και η καινοτομία είναι ότι προτείνεται ένας συντελεστής βαρύτητας για τους υποψηφίους. Η Επιτροπή εισηγείται ένα σύστημα πανελλαδικών με συντελεστή ωριμότητας. Το σύστημα θα βασίζεται στην αρχή της ανταποδοτικότητας και όχι του βαθμού. Θα περιλαμβάνει συντελεστή αντιστρόφως ανάλογο του αριθμού των επιλογών ενός υποψηφίου στο μηχανογραφικό του δελτίο.


Με άλλα λόγια, όσο λιγότερες σχολές έχει δηλώσει ένας υποψήφιος τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να περάσει σε μία από αυτές. Σύμφωνα με τον κ. Λιάκο, με αυτή την πρόταση ουσιαστικά επιβραβεύεται «η ευθύνη και η ωριμότητα» ενός υποψηφίου, ενώ θεωρεί ότι η υιοθέτηση του συντελεστή μπορεί να γίνει από τις επόμενες εισαγωγικές εξετάσεις.

Κι αυτό γιατί, όπως τονίζεται, «η πρόταση βασίζεται στην αρχή του σεβασμού της βούλησης των παιδιών να σπουδάσουν αυτό που θέλουν, υπό δύο όρους: πρώτος όρος να έχουν ολοκληρώσει το Λύκειο και δεύτερος όρος να μην είναι περισσότεροι όσοι έχουν δηλώσει προτεραιότητα για το συγκεκριμένο τμήμα από τις θέσεις που προσφέρει το τμήμα αυτό».


Για να γίνει πιο κατανοητή η φιλοσοφία του συντελεστή, ιδού ένα παράδειγμα: αν ένας φοιτητής επιλέξει μόνο μία σχολή για εισαγωγή, επιβραβεύεται με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας (100%) για την επιλογή του και αποκτά ισχυρό προβάδισμα έναντι όλων των άλλων. Αν επιλέξει δύο τμήματα, τότε οι συντελεστές διαφοροποιούνται σε 65% για την πρώτη επιλογή του και 35% για τη δεύτερη, αν επιλέξει τρία τμήματα τότε επιμερίζεται σε 55% για την πρώτη επιλογή, 30% για τη δεύτερη και 15% για την τρίτη. Ο συντελεστής βαρύτητας συνεχίζει να δίνει φθίνουσες τιμές ακόμη και για τον φοιτητή που θέλει να περιλάβει 10 επιλογές τμημάτων, μετά τις οποίες γίνεται μηδενικός.

Κατάργηση παρελάσεων και προσευχής

Το πόρισμα καταπιάνεται και με άλλα «καυτά» ζητήματα, όπως οι μαθητικές παρελάσεις, η πρωινή προσευχή και ο υποχρεωτικός εκκλησιασμός, και μέσω των απόψεων του προέδρου της Επιτροπής, για πρώτη φορά πέφτουν επίσημα στο τραπέζι των συζητήσεων και θέματα που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στην Εκκλησία, σε κόμματα της αντιπολίτευσης (αλλά και των συγκυβερνώντων ΑΝΕΛ) και σε μερίδα της κοινής γνώμης.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε αρνηθεί να τοποθετηθεί για το ζήτημα των παρελάσεων, αν και ως αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ τις είχε κατακεραυνώσει. Όσο για το θέμα της πρωινής προσευχής, ο υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης είχε δηλώσει πριν από λίγους μήνες, απευθυνόμενος στη νεολαία του κυβερνώντος κόμματος η οποία είχε ζητήσει την κατάργησή της, ότι δεν υπάρχει καμία σκέψη για τέτοιου είδους ενέργειες.

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Όσον αφορά την πρώτη βαθμίδα η εισήγηση περιλαμβάνει κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής, κατοχύρωση της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών σε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση, σε σύνδεση με τους μαθησιακούς στόχους των αναλυτικών προγραμμάτων, καθιέρωση ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού με παράλληλη προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες (ευελιξία), θεσμοθέτηση εφημερίδας του σχολείου ή του δικτύου των σχολείων και αντίστοιχα ηλεκτρονικής σελίδας, καθιέρωση της ετήσιας θεατρικής παράστασης (άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα) άμεσος περιορισμός της ύλης κατά τουλάχιστον 20-30% (μείωση της έκτασης, αύξηση του βάθους), θεσμοθέτηση των ομαδικών εργασιών ως τρόπου εξέτασης, εξασφάλιση της ενισχυτικής διδασκαλίας κ.ά.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η κεντρική ιδέα του προτεινόμενου συστήματος είναι ένα νέο και ισχυρό Λύκειο, αξιόπιστο απολυτήριο, αποσύνδεση από τις εισαγωγικές εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Για να αποκτήσει ο μαθητής το Εθνικό Απολυτήριο θα πρέπει να ανταποκριθεί θετικά σε όλα τα μαθήματα που έχει παρακολουθήσει κατά τις δύο τελευταίες τάξεις, με δυνατότητες επιλογών και με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ερευνητική εργασία.

Στη δημιουργία του προγράμματος οι καθηγητές θα έχουν ενεργό ρόλο. Μπορεί οι άξονες του αναλυτικού προγράμματος να είναι καθορισμένοι από το υπουργείο, αλλά το ποιο βιβλίο θα διδαχτεί και το ακριβές αναλυτικό πρόγραμμα θα καθορίζεται από τους εκπαιδευτικούς.

Στην πρόταση για ένα Νέο Λύκειο αναφέρεται και η αναδιοργάνωση της Μέσης Εκπαίδευσης σε 4 χρόνια Γυμνάσιο και 2 χρόνια Λύκειο, και ιδιαίτερα στην αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος του Λυκείου.
Στη Γ’ Λυκείου οι εξετάσεις για το απολυτήριο θα μπορούν να διενεργούνται ενδοσχολικά αλλά με εγγυήσεις εγκυρότητας και μηχανισμούς εξασφάλισης του αδιάβλητου. Η επιτυχής περαίωση των σπουδών στο Λύκειο είναι προϋπόθεση εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μετεγγραφές

Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα μετεγγραφών στο υπ. Παιδείας. Κάθε φοιτητής μπορεί να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα για να υποβάλει αίτηση μεταφοράς των πιστωτικών του μονάδων από ένα τμήμα σε ένα άλλο, του ιδίου ή άλλου ΑΕΙ, κάθε Σεπτέμβριο. Μπορεί να κάνει έως 5 αιτήσεις. Η κινητικότητα δεν ισχύει από την περιφέρεια προς την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Το 130 σελίδων πόρισμα θα παρουσιάσει την Παρασκευή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ο πρόεδρος της επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου Αντώνης Λιάκος. Οι προτάσεις αυτές θα μελετηθούν από τον υπουργό κ. Νίκο Φίλη και κάποιες ενδεχομένως θα υιοθετηθούν άμεσα και θα εφαρμοστούν, με σχετική νομοθετική ρύθμιση, από τη νέα σχολική χρονιά που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο. Μένει να δούμε ποιες θα υιοθετηθούν, ποιες θα αγνοηθούν και ποιες θα περιληφθούν στη μεταρρύθμιση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης που οραματίζεται το υπουργείο Παιδείας